Saturday, February 1, 2014

GERAKAN KAJANG: BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT

Amat sesuai rasanya peribahasa ini dirujukkan kepada keadaan kemelut politik yang berlaku di Selangor kini. Walau apa pun tohmahan yang dilemparkan kepada kepimpinan Keadilan Rakyat ekoran daripada kekosongan DUN Kajang, namun percayalah kesemua isu yang dibangkitkan akan reda dan keadaan akan pulih seperti sediakala. Dan sekiranya dizinkan Allah, DS Anwar Ibrahim akan muncul dengan kemenangan majortity yang lebi besar. Berpeganglah kepada peribahasa Melayu bahawa “ Biduk lalu kiambang bertaut’.

Dikatakan terdapat  ‘perbalahan politik’ antara TS Khalid Ibrahim dan Azmin. Peribahasa Melayu juga ada ‘menyentuh’ tentang isu yang sebegini. ‘Carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum juga’. Maknanya sekiranya terdapat perbalahan antara dua saudara ‘ seibu-sebapa’ maka perbalahan sedemikian tidak mengambil masa yang lama untuk diselesaikan. Apatah lagi ‘perbalahan’ itu merupakan ‘perbalahan politik’. Lagi senang dan cepat untuk diselesaikan.

Dan patah lagi apabila dicampuri pula oleh ‘pihak ketiga’ ia itu UMNO yang merupakan ‘musuh’ yang sama bagi kedua-dua ‘adik-beradik’ yang sedang bermusuhan. Pantang orang Melayu yang pergaduhan adik-beradik dicampuri oleh pihak ketiga. Bagi ‘adik-beradik’ yang bermusuhan tetap menganggap bahawa ‘cubit peha kiri, peha kanan akan terasa sakitnya’ dan sebagaimana peribahasa orang Cina pula ‘ Blood is thicker than water’.

Aku nampak Itulah gambaran suasana yang berlaku di Selangor kini. ‘Dua beradik’ bergaduh. Betul. Pergaduhan politik. Sekiranya kepimpinan UMNO bijak berpolitik seharusnya jangan mencampuri pergaduhan itu. Biarkan. Biarkan ‘si luncai terjun dengan labu-labunya’. Sepatutnya UMNO membiarkan pergaduhan itu berlarutan agar UMNO akan mendapat ‘hasil’ yang lumayan. Tetapi disebabkan ‘perkiraan’ dan ‘perhitungan’ yang salah maka UMNO cuba ‘kacau daun’ dalam perbalahan ‘adik-beradik’ itu. Kesannya ialah kedua ‘adik beradik dan kaum kerabat’ berbaik semula dan rakyat Selangor khususnya akan menuding jari ke arah  UMNO yang sepatutnya dipersalahkan.

Rakyat Malaysia, khususnya rakyat Selangor nampak dengan jelas percubaan UMNO untuk memporak-perandakan kerajaan Selangor pimpinan Pakatan Rakyat kini. Pihak UMNO yang sentiasa ‘memainkan’ berita-berita negatif  berkaitan negeri Selangor. Hampir setiap malam TV arus perdana ( semacam milik UMNO) akan menayangkan berita-berita mengenai negeri Selangor ( dan Pulau Pinang juga) yang memaparkan berita dari sudut yang tidak menyenangkan.

Apa saja yang ‘tidak menyenangkan’ berlaku di Selangor dan Pulau Pinang. Rakyat tentunya tertanya-tanya apakah kesemua perkara ‘buruk’ hanya berlaku di Selangor dan Pulau Pinang. Kisah sampah yang tidak berkutip berlaku di Selangor. Kisah serbuan JAIS ke atas gereja dan merampas Bible hanya berlaku di Selangor. Kisah ‘serangan’ ke atas gereja juga berlaku di Pulau Pinang. Pendek kata apa saja yang tidak menyenangkan berlaku di Selangor dan Pulau Pinang.

Rakyat tentunya akan bertanya juga bahawa apakah tidak adakah berlaku perkara yang sedemikian di negeri-negeri lain? Apakah pemerintahan di negeri-negeri yang diuruskan oleh Baraisan Nasional itu laksana pimpinan ‘malaikat’. Pasti rakyat akan berfikiran sedemikian.

Aku yakin rakyat boleh terima kritikan-kritikan yang dilemparkan ke atas pentadbiran Selangor itu dengan syarat kebaikan yang dilakukan oleh Selangor dan Pulau Pinang itu dilaporkan juga. Sekurang-kurangnya rakyat tahu dan sedar bahawa kelemahan sesebuah negeri itu  disebabkan kelemahan dalam pentadbiran dan pemerintahan pemimpinnya.

Mungkin pada anggapan kepimpinan Pakatan Rakyat ‘Campurtangan’ pihak tertentu dalam pentadbiran di negeri Selangor sudah sampai ke peringkat ‘mencucuk mata’. Perselisihan pendapat ‘adik-beradik’ sudah dilihat cuba dieksploitasi oleh pihak UMNO yang hanya menunggu sebagai ‘Vultures’ untuk menguasai negeri ini. Atas dasar itulah sesuatu tindakan drastik dan luar biasa dilakukan oleh pucuk pimpinan yang membawa kepada tindakan mengosongkan DUN Kajang dan memberi laluan kepada DS Anwar bertanding di DUN berkenaan.

Di sinilah letaknya betapa perlunya cara berfikir secara waras pihak-pihak tertentu yang menganggap bahawa tindakan PKR di DUN kajang ini sesuatu yang membazirkan wang rakyat. Atau ada juga yang mengatakan bahawa mereka ( sekutu Pakatan Rakyat) akan memulaukan PRK berkenaan atas sebab-sebab tertentu.

Aku fikir dalam menangani isu yang sebegini memerlukan pemikiran yang amat terbuka dan memerlukan renungan dan menungan yang amat mendalam dari pihak pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Rakyat itu sendiri terutamanya pemimpin muda yang akan terus menerus berjuang untuk mencapai hasrat perjuangan mereka. Golongan ini perlu melihat sesuatu senario politik itu dalam suasana menyeluruh dan tidak seharusnya dikuasai oleh emosi dan pemikiran yang sempit.

Anak muda terutamanya, jangan terburu-buru membuat keputusan. Tunggu dan lihat cara ‘abang-abang’ bertindak. Walau secerdik dan sepandai mana sekalipun tindakan golongan muda, namun kadang-kadang tewas juga berbandng dengan tindakan ‘abang-abang’ dan ‘kakak-kakak’ yang  sudah agak berpengalaman.

Semoga terus berjuang.

abuhassanadam
1 Februari2014




No comments:

Post a Comment