Tuesday, February 25, 2014

KESAN PEMANSUHAN PBS – PELARIAN GOLONGAN ELIT MENINGGALKAN SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN

Kemelut dalam sistem pendidikan negara kini agak parah. Mungkin agaknya pihak kerajaan, khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia sengaja pura-pura tidak tahu atau pun tidak mahu tahu kesan akibat daripada tindakan kementerian Pendidikan yang ‘flip-flop’ atau pun yang ‘celum-celam’ ataupun yang dikatakan oleh orang Perak sebagai ‘surung-sentap’ ini. Tindakan ‘sorong-sentap’ yang terakhir sekali ialah apabila diumumkan tentang penangguhan ataupun pemansuhan PBS. ‘The last straw that broke the camel’s back’, kata Orang Putih. Rakyat masih tertanya-tanya samada ‘tangguh’ atau ‘mansuh’. Rakyat betul-betul keliru dengan keadaan ini.

Sehingga kini, ibu bapa yang anak-anak mereka terlibat dalam pelaksanaan PBS dalam keadaan kegelapan.
·      Tanya Cikgu, mereka tak tahu nak bagi jawapan.
·      Tanya Pengetua sekolah, pengetua juga ‘tergagap-gagap’ nak bagi jawapan.
·      Tanya Pegawai Pendidikan Daerah, mereka suruh tanya Kementerian.
·      Apabila pihak wartawan tanya Menteri Pendidikan beberapa minggu yang lepas, maka jawapannya ‘ kita tangguh dulu’
·      Ibu bapa soal lagi, ‘ tangguh sampai bila?’
·      Maka jawab Ketua Pengarah Kementerian Pendidikan ialah,
         Guru tidak perlu meneruskan pelaksanaan Pentaksiran             Berasaskan Sekolah (PBS) sehingga kenyataan             mengenainya dibuat Kementerian Pendidikan Malaysia    (KPM) dalam masa terdekat..
            Pihaknya akan memaklumkan hasil penelitian dan kajian             semula berkaitan PBS setelah Menteri Pendidikan Tan Sri             Muhyiddin Yassin berpuas hati dengan penambahbaikan             yang dicadangkan.

TS Muhyiddin Yassin telah menyatakan bahawa pelaksanaan Penilai Berasaskan Sekolah (PBS) yang diperkenalkan pada tahun lepas dan pelaksanaannya yang sepatutnya dijalankan pada tahun ini terpaksa dikaji semula. Ini yang aku namakan ‘surung-sentap’. Sepatutnya PBS yang dikatakan amat baik dan berkesan itu ( di negara-negara seperti Australia dan negara-negara maju lain) dikaji sehalus-halusnya sebelum dilaksanakan di negara ini. Apakah tidak difikirkan tentang pelaksanaannya di kawasan pendalaman dimana masalah pencapaian internet merupakan perkara yang sangat rumit. Atau apakah tidak difikirkan tentang kualiti guru kita di Malaysia yang akan melaksanakan program itu secara berkesan. Apakah tidak terlintas di kepala perancang pendidikan ini tentang ‘validity’ dan ‘reliability’ ujian yang diperkenalkan itu.

Kononnya sistem ini telah dijalankan di negara-negaar maju seperti di Australia, Hong Kong, Finland dll. Inilah hujah yang sentiasa digunakan oleh pihak kementerian apabila hendak melaksanakan sesuatu projek. Selalu sangat menggunakan alasan bahawa ‘negara-negara maju telah menggunakannya’. Dan kebiasaannya sesuatu idea baru yang hendak diperkenalkan di negara ini biasanya ‘dibawa’ oleh para pegawai yang menghadhiri kursus di luar negara. Lantas mereka cuba mempraktikkan di negara ini tanpa melihat ‘kiri-kanan’ sama ada pelaksanaannya sesuai atau tidak dengan keadaan dan ‘iklim’ masyarakat di negara ini.

Penanguhan PBS oleh Menteri Pelajaran telah menjadi isu yang hangat dibincangkan oleh ibu bapa yang anak-anak mereka terlibat secara langsung dengan dasar ini. Dan tidak kurang juga diperbahaskan oleh golongan rakyat yang peka terhadap pentingnya pendidikan dalam pembangunan sesebuah negara. Rata-rata penduduk Lembah Kelang yang kebanyakannya terdiri dari golongan elit merasakan bahawa mereka perlu ‘lari’ dan terpaksa mengucapkan ‘selamat tinggal’ kepada sistem pendidikan kebangsaan yang ada sekarang. Seolah-olah mereka sudah tidak ada keyakinan lagi terhadap dasar dan perjalanan sistem pendidikan kebangsaan.

Golongan elit berkenaan terdiri dari mereka yang mampu untuk menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah persendirian yang yurannya tidak akan termampu dibayar oleh kebanyakan rakyat di negara ini sebagaimana yang dilakukan oleh kebanyakan para menteri kita yang memilih untuk menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah berkenaan atau terus belajar di luar negara. Golongan ini adalah terdiri dari semua kaum. Melayu, Cina, India. Mereka adalah golongan yang mampu berbuat demikian’ Dengan sebab terdapat permintaan yang terlalu tinggi untuk kelas-kelas IGCSE(The International General Certificate of Secondary EducationEducation (IGCSEmisalnya, maka sudah mula tumbuh sekolah-sekolah persendirian antarabangsa di Lembah Kelang seperti cendawan selepas hujan.

Bagaimana pula dengan golongan yang tidak berada dan tidak mampu untuk menghantar anak-anak ke sekolah persendirian antarabangsa. Golongan yang tidak mampu dan tidak berdaya inilah yang akan menjadi mangsa ‘sorong-sentap’ Kementerian Pendidikan Malaysia. Maka golongan inilah yang akan terus menerus ketinggalan dalam lapangan pendidikan di negara yang kaya raya ini.

Orang Melayu yang miskin dari kampung hanya menyerahkan nasib mereka kepada kerajaan. Mereka tidak peka tentang nasib yang akan dilalui oleh anak mereka disebabkan dasar ‘sorong-sentap’ kerajaan itu. Lagi pun mulut mereka sudah pun ‘disumbat’ dengan BRIM yang menyebabkan mereka ‘gembira’ tidak terkata. Kaum guru yang boleh disifatkan sebgai golongan yang celik dan cerdik juga sudah ‘dikunci’ mulut mereka dengan berbagai-bagai imbuhan yang disediakan yang juga menyebabkan ramai kaum guru yang sudah ‘tidur lena’.

Keadaan kemelut dalam sistem pendidikan negara kini akan menelurkan satu kesan yang amat besaar dan parah kepada rakyat Malaysia pada masa akan datang. Sekiranya golongan ‘pelarian’ ini bermai-ramai lari meninggalkan sistem pendidikan negara dan ‘tenggelam’ dalam sistem pendidikan yang  didatangkan dari Britain (IGCSE) maka nantinya rakyat Malaysia akan terbahagi dua.

Yang amat membimbangkan ialah bahawa pelajar-pelajar IGCSE tidak ‘berminat’ untuk mempelajari Bahasa Melayu (walaupun Bahasa Melayu dimestikan diajar) dan tidak mengetahui tentang Sejarah Malaysia (kerana sukatan pelajaran Sejarah tidak menitikberatkan Sejarah Malaysia). Mereka akan menjadi rakyat jahil dalam Bahasa Melayu dan ‘buta’ mengenai sejarah tanah air.

Perlu diingat bahawa pelarian beramai-ramai golongan berada ini bukan disebabkan kehendak mereka sendiri tetapi adalah disebabkan oleh ‘sorong-sentap’ dasar pendidikan kita yang menyebabkan golongan berada ini ‘lari’ meninggalkan sistem pendidikan kebangsaan. Jangan sekali-kali mereka dipersalahkan. Pihak berwajib harus mengambil tindakan segera untuk mengatasi isu yang semakin parah ini.

Abuhassanadam
25 Februari 2014


No comments:

Post a Comment