PENDAPAT KASSIM AHMAD SELARI DENGAN
PANDANGAN
MUSTAFA AKYOL TURKY
Aku merasa sangsi juga dengan kenyataan beberapa
orang yang mahir dalam hal ehwal agama Islam, yang terus menerus menempelak dan
melemparkan berbagai tuduhan terhadap Saudara Kassim Ahamd. Aku tidak mahu
mengulas dan menyentuh hal-hal yang berkaitan dengan hal agama kerana aku amat
sedar tentang kelemahan dan kejahilan
aku dalam hal itu.
Aku sudah agak lama tidak mengikuti perkembangan
Saudara Kassim Ahmad dalam hal-hal sastera. Malah aku amat berbangga dengan
kejayaan beliau. Banyak perkara yang boleh dibanggakan mengenai Saudara Kassim
Ahmad. Seorang intelek Melayu yang sukar mencari galang gantinya. Antara anak
Melayu awal yang berjaya menjejakkan kaki di menara gading dan antara anak Melayu
yang awal menjadi pensyarah di School of Oriental and African
Studies (SOAS), Universiti London.
Saudara
Kassim pernah ‘menggoncang’ dan ‘mengocak’ suasana di negara ini apabila beliau
‘mengagungkan ‘ Hang Jebat yang dianggapnya sebagai wira yang dengan sendirinya
menafikan ‘kehebatan’ Hang Tua sebagai wira Melayu. Kesannya agak besar pada
ketika itu disebabkan pemikiran feudal masyarakat Melayu sentiasa mengagungkan
Hang Tuah yang sentiasa taat setia kepada raja. Saudara Kassim seolah-olah
telah mempersoalkan ketaatsetiaan orang Melayu itu. Lantas beliau merasakan
bahawa tindakan Hang Jebat adalah bertepatan sebagaimana yang dikisahkan dalam
buku Hikayat Hang Tuah itu.
Kassim Ahmad juga pernah ‘mengejutkan’ ramai
orang apabila beliau mengungkapkan ‘Tuhan telah mati’ berasaskaan sajak beliau
berjodol ‘ Sidang Roh’. ‘Riuh-rendah’
juga buat seketika sehingga dijelaskan oleh Saudara Kassim sendiri
sebagaimana yang dijelaskannya melalui temuramahnya dengan Dewan Sastera.
Beliau menjelaskan bahawa, Nanti
akan padamlah, lampu di menara tinggi, kerana di bawahnya orang kian mabuk, dan
tuhan telah mati. Ini saya petik daripada Nietzsche.
Maksudnya, ajaran Tuhan itu sudah tidak ada dalam masyarakat kita. Dalam
masyarakat yang begitu, maka tuhan telah mati. Sajak itu mesti dibaca secara
keseluruhan, barulah maknanya akan didapati’
Apabila aku renung
ucapan Saudara Kassim yang disampaikannya pada 16 Februari, 2014 di dewan Yayasan Kepimpinan Perdana,
Putrajaya, aku dapati ada juga kebenaran dan lojiknya. Dia mengatakan bahawa,
“Orang Islam berjumlah 2.1 bilion di seluruh dunia. Bolehkah kita
katakan mereka semuanya mengikut cara hidup Islam yang sebenar? Sekiranya
benar, umat Islam hari ini harus berada pada kedudukan nombor 1 dalam dunia,
seperti yang berlaku dalam sejarah. Sejarah mencatat dalam zaman pemerintahan
Uthman Ibni Affan, khalifah Islam ke-3, setelah 60 tahun Nabi Muhammad wafat ,
orang Arab yang tidak terkenal itu melonjak naik menjadi kuasa
nombor satu dalam dunia, mengalahkan Empayar Parsi dan sebagian besar Empayar
Baizantium, dua kuasa besar dunia pada zaman itu. [7]Tetapi
umat Islam sekarang duduk di bawah daripada Britain,
Perancis, Amerika Syarikat, Rusia, China dan India,
semuanya negara bukan Islam.”
Antara
punca dan sebab terjadi sedemikian, mengikut kata Saudara Kassim adalah
disebabkan, ‘Mereka mendewa-dewakan pemimpin ugama yang mereka anggap maksum
dan yang telah memutuskan semua soalan dalam kehidupan mereka – apa yang
dikatakan ‘penutupan pintu ijtihad’. Dalam puak ahli sunnah wal jamaah, empat
pemimpin besar boleh dikenal pasti, iatu : Imam Shafi’e (767-820), Imam Hanafi
(699-767), Imam Hanbali (780-855) dan Imam Maliki (711-795). Dalam mazhab Syiah,
mereka ada imam-imam mereka pula. Imam-imam ini telah mereka dewa-dewakan
berlawanan dengan perintah Tuhan melarang pendewaan seseorang pemimpin atau
sarjana, dan, malah, berlawanan dengan ajaran imam-imam besar itu sendiri.
Dan apabila beliau menyentuh tentang
negara Malaysia pula, beliau mengatakan bahawa, “Negara
kita Malaysia, walaupun dikatakan negara Islam, sebenarnya mengamalkan sistem
liberalisme. Mengikut kata Kerajaan Pusat, ekonomi Malaysia baik dengan
pengangguran sifar dan peratusan inflasi pada tahap minima. Namun demikian,
Malaysia boleh dikatakan tiap-tiap hari menunjukkan ketegangan antara kaum dan
agama……..
Dalam hal ini aku hanya berani mengemukakan pendapat Saudara kassim
Ahamd tanpa menyebelahi mana-mana pihak. Dilihat dari segi rasional dan lojik maka
apa yang dikatakan oleh Saudara kassim boleh membuka minda masyarakat Islam
yang berada di Malaysia. Maksud aku boleh dijadikan bahan perbincangan.
Dan yang menariknya juga ialah bahawa pendapat dan saranan yang
diutarakan oleh Saudara Kassim hampir sama dengan pendapat yang dikemukakan oleh
Saudara Mustafa Akyol dari Turkey dalam hal-hal tertentu. Mengikut berita
Malaysiakin ( Feb 19 2014) yang berjodol, “ Rulers, scholars can be challenged
under Islam’ Mustafa Akyol dari Turkey
mengatakan bahawa,’In Islam, it is not wrong to question the authorities as neither
governments nor rulers are sacred ……..Law is sacred. A ruler should abide by
the law and if he doesn't, you have the right to question him,"
Kesimpulan yang aku dapat buat
berasaskan kepada pendapat dua orang cendikawan ini ialah bahawa masyarakat
Islam di Malaysia harus bersifat terbuka dalam menangani isu sebegini.
Maksudnya hanya dengan minda yang agak terbuka saja baru kita dapat
menyelesaikan apa saja masalah yang kusut ini. Hasrat JAKIM untuk menjemput Saudara Kassim untuk
berbincang dan menyelesaikan masalah berbangkit adalah langkah yang wajar dan
terpuji. Itulah cara yang sesuai dan berkesan berbanding dengan cara dan
tindakan ‘barbarous’ yang pernah
dilakukan oleh NGO-NGO yang menggunakan nama Islam baru-baru ini.
abuhassanadam
20 Februari 2014
Setuju dengan harapan di para terakhir nukilan bahawa " masyarakat Islam di Malaysia harus bersifat terbuka dalam menangani isu sebegini" namun dalam mana-mana masyarakat/komuniti/negara Islam tetap akan wujud perbezaan minda/perspektif yakni ada kumpulan konservati, selalunya kumpulan majoriti dan satu lagi kumpulan 'terbuka' iaitu kumpulan minoriti yang telah menerima gagasan moden atau sekular/logika/rasional dan selalu pentingkan fakta/data dan fakta sejarah yang lebih tepat. Kumpulan konservatif lazimnya tidak berganjak dari premis aqidah iaitu percaya bulat-bulat tanpa bukti yang kukuh, mereka 'overwhelm' dengan ajaran ulama yang lebih petah berbahasa Arab atau melontarkan ayat-ayat Quran dengan satu cara yang 'memukau' telinga penerima yang kureng ilmu atau pendidikan.
ReplyDeleteSaudara,
ReplyDeleteKomen saudara amat bermakna dan meransang minda. Terima kasih.
Pada saya hujah2 Kassim Ahmad amat dangkal dan mudah dipatahkan, tetapi Kassim Ahmad terus dikagumi kerana tiadanya dialog terbuka dalam masyarakat kita. Hukuman dan perlabelan negatif kpd Kassim Ahmad oleh pihak berkuasa sebenarnya mengangkat mertabatnya ke tahap ilmuan dan pemikir yang unggul kerana begitulah yang terjadi dalam sejarah seperti kepada Imam Bukhari, ahli-ahli sains di zaman kegelapan Eropah dan sebagainya.
ReplyDelete