Monday, February 24, 2014

PENGHIJRAHAN BERAMAI-RAMAI AHLI UMNO DI KAJANG….

Sayup-sayup kedengaran berita yang mengatakan bahawa ramai ahli UMNO di Kajang telah ‘bertukar angin’ untuk memberikan sokongan padu kepada DS Anwar Ibrahim. Aku tidak tahu sejauh mana betulnya berita sedemikian. Tidak pula ada statistik yang jelas menunjukkan berapa jumlah yang telah meninggalkan parti berkenaan dan ‘akan berhijrah’ ke parti Pakatan Rakyat.

Cuma yang boleh aku faham dan membuat andaian adalah berdasarkan kepada beberapa faktor yang berkemungkinan mendorong pengundi Kajang, khususnya ahli UMNO untuk memberikan undian mereka kepada DS Anwar Ibrahim. Melalui ‘cakap-cakap’ yang aku dengar bahawa golongan UMNO ini bukannya cenderung sangat untuk menyokong Pakatan Rakyat tetapi sebenarnya mereka ‘mengubah haluan’ disebabkan calon yang bertanding adalah DS Anwar Ibrahim. Itu saja. Maknanya sokongan ahli UMNO itu bukan kepada Pakatan Rakyat tetapi kepada calonnya. Dan ramai juga ahli UMNO yang berfikiran (agak conservative juga pandangan sebegini) bahawa sepatutnya calon UMNO diletakkan bertanding di sini dan bukannya calon dari MCA.

Walau apa pun Itulah cerita ‘penghijrahan’ ahli UMNO yang menyokong DS Anwar Ibrahim. Majority rakyat dan pengundi Kajang yang ditemui seolah-olah sebulat suara mengatakan bahawa ‘kemeluatan’ mereka kepada BN (UMNO) dan  penghargaan mereka kepada kepimpinan TS Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor merupakan faktor yang paling dominan yang menyebabkan rakyat akan memberikan sokongan padu kepada Pakatan Rakyat. Kenaikan harga barang adalah ‘nyanyian’ yang sentiasa berkumandang di mana-mana saja dan seolah-olah tidak kedengaran langsung ‘lagu’  BRIM. Dan seolah-olah juga bahawa ‘lagu’ BRIM adalah nyanyian solo DS Najib Razak di kawasan Kajang ini memandangkan bahawa kebanyakan penduduknya adalah terdiri dari golongan elit yang berpendapatan ‘5 Angka’.

Rakyat dan pengundi Kajang sudah diberitahu oleh DS Anwar Ibrahim bahawa Selangor akan dijadikan model untuk pembaharuan yang bakal dilaksanakan sekiranya beliau diberikan mandat di Kajang nanti. Selangor sudah agak mantap dari segi kemajuan dalam bidang ekonomi dibawah kepimpinan TS Abdul Khalid Ibrahim. Memang sudah jauh kehadapan berbanding dengan negeri-negeri lain di bawah pentadbiran BN. Ini diakui sendiri oleh Ketua Audit Negara menerus laporannya. Namun pada anggapan kepimpinan Pakatan Rakyat, Selangor boleh terus dimajukan dalam lapangan-lapangan lain selain dari kemajuan ekonomi.

Aku yakin bahawa ‘sasaran’ seterusnya bagi memajukan Selangor adalah dalam lapangan pendidikan. Aku amat yakin bahawa bidang pendidikanlah yang akan ‘digembelingkan’ sepenuhnya oleh DS Anwar Ibrahim (bekas Guru Besar Yayasan Anda) sekiranya beliau berjaya menguasai Kajang dan seterusnya Selangor. Pendidikan adalah amat dekat di hatinya dan terbukti bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia yang diterajuinya ketika berada dalam kerajaan dulu telah begitu berjaya dan dapat dibanggakan. Malah beliau penah dipilih menjadi Presiden UNESCO pada tahun 1989 .

UNESCO (The United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO)  telah ditubuhkan pada  16 November 1945 dan mempunyai keahlian seramai 195 negara ( mungkin lebih ramai ). Ditadbirkan oleh ‘General Conference’ dan Majlis Eksekutif. UNESCO yang beribu pejabat di Place de Fontency di Paris, dan mempunyai 50 cawangan-cawangan di seluruh dunia.
Seingat aku DS Anwar Ibrahim terpaksa ‘berhempas-pulas’ bertanding menentang bekas Timbalan Perdana Menteri Australia untuk memenangi jawatan berkenaan. Dan akhirnya beliau dinobatkan sebagai Presiden badan dunia itu satu-satunya anak Malaysia yang pernah memegang jawatan berkenaan sehingga kini. Dan tidak pernah ada sebelum dan selepas itu para menteri pendidikan dari Malaysia menyandang jawatan berkenaan. Ramai rakyat yang tidak tahu hal sedemikian.

Elok aku petik antara initisari ucapan DS Anwar Ibrahim selaku Presiden UNESCO yang ke 25 pada 23 Oktober 1989.

            …...The current twenty-fifth session of the General Conference, among other documents, is considering the Draft Medium-Term Plan for 1990-1995 which addresses the challenges confronting mankind the world over, which, as the present century is drawing to a close, Unesco must respond to, meaningfully and effectively, through planned actions in its established fields of competence: education, science and culture. These actions, needless to say, place the highest demands on the international community’s resources of intelligence and creativity”

Itu merupakan hasrat beliau selaku Presiden UNESCO pada tahun 1989 dan hasrat sedemikian belum lagi tercapai sepenuhnya pada angapan beliau. Dengan sebab itulah laungan REFORMASI masih lagi bergema dan terus bergema. Aku tak tahu bilakah akan padamnya.

Mungkin setelah beliau berjaya menjadikan Selangor sebagai negeri contoh di Malaysia. Ataupun mungkin setelah berjaya menduduki Puterajaya nanti. Insyallah.

abuhassanadam
24 Februari 2014



No comments:

Post a Comment