MENTERI PENDIDIKAN
HARUS LEBIH BERTANGGUNGJAWAB
Terlalu banyak aku dengar sungutan orang ramai
yang berkaitan dengan sistem pendidikan negara kita yang dikatakan dalam
keadaan amat membimbangkan. Amat ‘tenat’. Maknanya kemajuan pendidikan kita
sudah semakin merosot. Bukan sahaja diperkatakan oleh bijak pandai di Lembah
Kelang tetapi sudah menjalar ke kampung-kampung. Dan persepsi ini amat
merbahaya kepada kerajaan yang memerintah. Dan yang paling malangnya pula ialah
seolah-olah pihak kerajaan tidak begitu mengambil berat tentang keadaan
pendidikan di negara ini. Seolah-olah Menteri Pendidikan kita selalu mengambil
jalan mudah dalam melaksanakan dasar pendidikan di negara ini. Semacam begitu
keadaannya. Mungkin aku tersilap memberikan persepsi yang sebegini.
Rakyat umum melihat bahawa kerajaan atau
khususnya Menteri Pendidikan sentiasa dalam dilemma. Orang Perak kata‘
SURUNG-SENTAP’. Maknanya ‘ cakap pagi tidak boleh pakai petang’. Maknanya
‘berdolak-dalik’. Maknanya tidak tegas dalam melaksanakan sesuatu dasar.
Maknanya sesuatu dasar yang hendak diperkenalkan kepada umum itu tidak dibuat
kajian secara terperinci. Lantas berlakulah ‘surung-sentap’ di mana dasar yang
kononnya ‘hebat’ terpaksa dikaji semula.
TS Muhyiddin Yassin telah menyatakan bahawa pelaksanaan
Penilai Berasaskan Sekolah (PBS) yang diperkenalkan pada tahun lepas dan
pelaksanaannya yang sepatutnya dijalankan pada tahun ini terpaksa dikaji
semula. Ini yang aku namakan ‘surung-sentap’. Sepatutnya PBS yang dikatakan
amat baik dan berkesan itu ( di negara-negara seperti Australia dan
negara-negara maju lain) dikaji sehalus-halusnya sebelum dilaksanakan di negara
ini. Apakah tidak difikirkan tentang pelaksanaannya di kawasan pendalaman
dimana masalah pencapaian internet merupakan perkara yang sangat rumit. Atau
apakah tidak difikirkan tentang kualiti guru kita di Malaysia yang akan
melaksanakan program itu secara berkesan. Apakah tidak terlintas di kepala
perancang pendidikan ini tentang ‘validity’ dan ‘reliability’ ujian yang
diperkenalkan itu.
Kononnya sistem ini telah dijalankan di
negara-negaar maju seperti di Australia, Hong Kong, Finland dll. Inilah hujah
yang sentiasa digunakan oleh pihak kementerian apabila hendak melaksanakan
sesuatu projek. Selalu sangat menggunakan alasan bahawa ‘negara-negara maju
telah menggunakannya’. Dan kebiasaannya sesuatu idea baru yang hendak
diperkenalkan di negara ini biasanya ‘dibawa’ oleh para pegawai yang
menghadhiri kursus di luar negara. Lantas mereka cuba mempraktikkan di negara
ini tanpa melihat ‘kiri-kanan’ sama ada pelaksanaannya sesuai atau tidak dengan
keadaan dan ‘iklim’ masyarakat di negara ini.
Aku teringat pada suatu keadaan yang berlaku pada
awal tahun-tahun 1980an di mana kementerian Pelajaran telah mengambil keputusan
untuk memansuhkan matapelajaran Sejarah dan menggantikannya dengan pelajaran
“kajian Tempatan ‘ ( sekiranya aku tidak tersilap) Mata pelajaran Kajian
Tempatan adalah gabungan matapelajaran Sejarah dan Geografi. Kertas soalan yang
disediakan oleh Lembaga Peperiksaan pada ketika itu adalah atas nama ‘Kajian
Tempatan’ ( maaf sekiranya tersilap)
Itu merupakan satu contoh bagaimana idea dari
luar negara digunakan di negara kita. Kononnya telah begitu berjaya
dilaksanakan di Amerika Syarikat, maka perlulah dilaksanakan di negara kita.
Sekiranya aku tidak silap, ‘umur’ kertas ‘Kajian Tempatan’itu hanya dua tahun.YB
Saudara Anwar Ibrahim Menteri (Pendidikan Malaysia ketika itu’ yang menamatkan
‘riwayat’ matapelajaran Kajian Tempatan itu. Tindakannya yang paling awal ialah
meletakkan semula pembelajaran matapelajaran Sejarah ditempat yang sewajarnya.
Ini merupakan antara sumbangan penting Saudara Anwar ketika menerajui
Kementerian Pendidikan pada ketika itu walaupun berbagai-bagai perkara baru
dilakukakannya untuk memajukan sistem pendidikan negara.
Saudara Anwar Ibrahim juga bertanggungjawab untuk
memperkenalkan Falsafah Pendidikan Negara yang mana sebelum itu tidak wujud
keadaan sedemikian. Sehingga kini negara masih menggunakan falsafah pendidikan
negara yang digubal ketika beliau meneraju pendidikan negara. Malangnya
penggunaan Bahasa Baku yang diperkenalkannya ‘terpaksa’ dimansuhkan oleh
Menteri Pelajaran selepasnya yang merasakan bahawa penggunaan Bahasa Baku
disekolah tidak perlu diteruskan disebabkan oleh sebab-sebab tertentu yang
hanya diketahui oleh menteri pelajaran itu sendiri.
Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diperkenalkan pada tahun
2003 telah diumumkan mengenai pemansuhannya pada tahun 2009 yang mana pemansuhan
sepenuhnya dalam masa tiga tahun bermula pada tarikh itu. Lagi menampakkan
dasar ‘surung-sentap’ kerajaan yang membuatkan rakyat keliru dan tidak tahu ke
manakah arah tuju sistem pendidikan di negara ini.
Disamping itu rakyat di negara ini sering ‘dihantui’ oleh berita
yang kurang mengembirakan berkaitan dengan hal pendidikan ( walaupun ada juga
kejayaan yang dicapai oleh negara) PISA (Program for International Student Assessment ) umpamanya adalah ujian untuk menguji kebolehan pelajar-pelajar yang berumur
sekitar 15 dan 16 tahun dikalangan negara-negara OECD (Organization for
Economic Coperation and Development) dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan
Pembacaan.
Jelas menunjukkan bahawa negara-negara Asia seperti Shanghai, Hong
Kong, Singapore, Japan, Korea Selatan telah begitu maju dari segi pencapaian
mereka dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan. Malah telah
dikatakan bahawa pencapaian pelajar-pelajar di negara-negara Asia berkenaan
adalah tiga tahun terkehadapan berbanding dengan negara-negara lain yang mundur
termasuklah Malaysia. Maknanya negara kita terkebelakang lima tahun berbanding
dengan negara-negara yang menduduki tempat yang ke 20 teratas.
Berbanding dengan Vietnam sekali pun kita masih
mundur. Jangankan kita mahu menandingi negara-negara China, Hong Kong,
Singapore, Jepun dan lain-lain.
Rakyat Malaysia tentunya mengharap sangat agar Menteri Pendidikan
memberikan perhatian yang lebih terhadap perkembangan pendidikan negara. Aku
yakin bahawa pegawai-pegawai yang berada di Kementerian Pendidikan adalah
terdiri dari pegawai yang cekap dan berkaliber dan penuh dedikasi. Yang
diperlukan oleh mereka pastinya kepimpinan yang berkesan dari pihak politik
untuk membolehkan mereka merangka satu dasar yang betul-betul konkrit berkaitan
dengan pendidikan negara.
Yang pastinya jangan terlalu banyak sangat campurtangan politik
dalam menguruskan pendidikan negara.
abuhassanadam
16 Februari 2014
No comments:
Post a Comment