Friday, February 1, 2013

SAYA AMAT KECEWA, TUN....




SAYA AMAT KECEWA TUN…..

Sedang aku membelek-belek majalah di sebuah kedai buku di Manila, Philippines pada tahun 1981, seorang rakan kursus dari Indonesia menunjukkan sebuah majalah ‘ Asian Finance’ yang memaparkan gambar  Dr. Mahathir Mohammed pada kulitnya.

“ Watch this man, Abu “ kata Ikhsan kepada aku sambil menunjukkan gambar Dr. Mahahthir. Aku tak berkata apa-apa. Hanya menganggukan kepala. Lantas aku beli majalah berkenaan untuk aku baca rencana yang agak panjang didalamnya mengenai Dr. Mahathir.

Semenjak itulah aku meminati kepimpinan Dr.Mahathir ‘ macam nak gila’. Entah macam mana cara kepimpinannya amat menarik hati ku. Tindakannya ‘ingkar ‘ untuk menghadhiri persidangan Komanwel di Cancun sungguh menarik perhatian ku. “ Buang masa…lebih baik dia berada dalam negara untuk menjalankan kerja-kerja berfaedah” lebih kurang katanya pada ketika itu.  Kemudian pula muncul dasar-dasar yang pada pandangan aku betul-betul innovative. Misalnya, “ Buy British Last’, ‘ Pandang ke Timur’  dan lain-lain.

Sekembalinya aku ke Kuala Lumpur bermulalah satu era baru dalam hidup ku. Menulis. Walaupun aku tidak bekerja di mana-mana suratkhabar di Malaysia namun artikel-artikel aku berada di mana-mana. Maksudnya aku menulis di Berita Harian ( Berita Minggu), Utusan Malaysia ( Mingguan Malaysia ), Dewan Masyarakat, Dewan Budaya dan majalah-majalah lain yang meminta artikel aku disiarkan.

Kerana Dr. Mahathir. Dan kebanyakan rencana yang aku tulis adalah mengenai kepimpinan Dr. Mahathir.

Ketika mula-mula aku hantar artikel ke Berita Harian pada tahun 1981, aku tak yakin akan disiarkan oleh Berita Minggu. Maklumlah aku’ bukan  ada nama’. Tajuk artikelnya ialah “ Pimpinan 2M Yang Memikat “ Aku mencuba nasib. Moga-moga sesuai untuk disiarkan oleh Berita Harian. Pada hari minggu berikutnya, keluar tajuk rencana yang sama seperti yang aku hantar. “ Sial betul Berita Harian ni…..” kata hati kecilku. Aku terus membaca perkataan demi perkataan. Sebiji macam rencana yang aku hantar. Tak banyak potong. “ Orang lain dah ambil rencana aku “ kata hati kecilku lagi. Setelah habis membacanya barulah aku ternampak nama penulisnya. Bukan main besar. Nama aku.

Bermula dari saat itulah aku amat rapat dengan kumpulan pengarang yang ada di Berita Harian tu, terutamanya Sutan Shahril Lembang ( arwah )dan Nazeri Abdullah  ( Dato’). Dan hampir setiap minggu rencana aku disiarkan, disamping rencana penulis-penulis lain. Isu yang aku paling suka ialah mengenai kepimpinan Dr. Mahathir.

Kerancakan aku menulis terus teransang dengan kemasukan Saudara Anwar Ibrahim dalam kerajaan. Bagi aku dan kebanyakan kawan-kawan juga kemasukan Anwar berganding bahu dengan Dr. Mahathir dalam mentadbirkan negara merupakan zaman gemilang Malaysia. Anwar dengan slogan kata, “ the conscience of the majority’nya terus berkumandang dan dihayati oleh bekas mahasiwa University Malaya yang seangkatan dengannya.

Jikalau sebelum kemasukan Anwar Ibrahim tumpuan rencana aku tertumpu kepada Dr. Mahathir, kini pada Anwar Ibrahim pulak. Setiap tindakan yang dilakukan oleh Anwar aku ulas dan kebetulan pula Berita Harian ( Berita Minggu ) sudi pula menyiarkannya. Tidak ada bezanya antara Dr. Mahadhir dengan Anwar Ibrahim. Saling melengkapi. Dan dalam tahun-tahun 1980an dan 1990an aku sudah dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Dato ‘ Seri Abdullah Badawi dan kemudiannya menjadi Pegawai Khas Saudara Anwar Ibrahim pulak. Bertambah rancak kegiatan aku sehinggalah berlaku peristiwa yang amat menyedihkan aku, yang menyebabkan aku terus berhenti menulis di akhbar. Peristiwa pemecatan Saudara Anwar Ibrahim.

Aku tak terkata. Aku tak tahu nak kata apa. Melainkan aku diam. Diam buat beberapa ketika. Menyepikan diri. Aku amat sedih dengan peristiwa ini. Sebabnya sekiranyalah tidak berlaku pemecatan Anwar aku tak boleh bayangkan entah dimana kedudukan negara kita sekarang. Mungkin sudah dapat berdiri sama dengan Jepun atau Korea. Mungkin. Dan di arena antara bangsa nama Malaysia akan sentiasa disebut-sebut, terutamanya kerana dua orang pemimpinnya yang agung Dr. Mahathir dan Anwar Ibrahim.

Rupa-rupanya kita hanya dapat merancang. Allah juga yang menentukan.

Tuduhan terhadap Anwar yang menyebabkan dia dipenjara dan ditendang keluar dari UMNO tidak dapat aku terima. Aku amat kenal dengan Saudara Anwar. Namun begitu aku selalu ‘ berlapik’ apabia ditanya oleh kawan-kawan, apakah benar Anwar tidak melakukan perkara terkutuk itu. Aku menjawab, “ setahu aku tak sanggup dia nak melakukan perkara terkutuk itu. Aku yakin tidak.” Kataku.

Selepas tahun 1998, aku tidak menulis lagi. Aku hanya membelek-belek keratan artikel lama yang aku kumpulak dalam sebuah buku besar. Lebih kurang 300 artikel yang telah terkumpul. Aku kenangkan zaman kegemilangan yang telah aku lalui ketika menulis mengenai Dr. Mahathir Mohamed dan Anwar Ibrahim. Aku teringat pada suatu malam dalam tahun 1990 Dr. Mahathir menyampaikan ucapanya yang bertajuk, “ The Way Forward”. Di Harvard Club Dinner. Ucapan itulah yang dijadikan asas kepada Wawasan 2020.

Aku abadikan artikel-artikel aku mengenai Wawasan 2020 dalm sebuah buku berjodol, “ MENGHALA WAWASAN 2020’  disamping buku lain yang berjodl “ MALAYSIA PIMPINAN MAHATHIR’ Dan buku yang akhir sekali aku tilis ialah “ MENEBUS MARWAH’.

Kedua-dua tokoh ini, Dr. Mahathir dan Saudara Anwar Ibrahim sentiasa dalam ingatan ku . Memang aku terpanggil untuk menulis semula mengenai kedua tokoh ini, walaupun masing-masing dalam gelanggang yang berlainan. Dan apbila muncul isu berkaitan dengan pemberian kad pengenalan di Sabah yang menurut Dr. Mahathir membabitkan juga Saudara Anwar Ibrahim, aku merasa cukup sedih dengan kenyataan Dr. Mahahthir itu. Sebab Dr. Mahathir hanya menuduh dan tidak dapat mengemukakan bukti. Sekiranya disertakan dengan bukti mungkin akan menyebabkan aku berfikir semula.

Sekali lagi aku tak pandai nak berkata-kata dengan keadaan yang wujud sekarang.  Cuma yang dapat aku lahirkan ialah ‘ Aku amat kecewa”.




Abuhassanadam
1 Februari 2013

2 comments:

  1. Selamat menulis.

    Bloger: tiubbocor.blogspot.acom / drrajieehadi.blogspot.com

    ReplyDelete