Monday, February 18, 2013

JANGAN KELIRU


JANGAN KELIRU……

Aku tak mahu kata le yang masih ramai rakyat di Malaysia kini tak berapa cerdik. Bilangan dan peratusnya aku tak pasti. Tapi ramai le. Yang aku hairan ialah mengapa setelah lebih setengah abad kita merdeka, masih ramai rakyat kita yang tidak merdeka, tidak berapa cerdik, tidak beberapa peka dengan keadaan sekeliling, tidak begitu arif melihat dan menilai pergerakan politik negara, dan beberapa ‘ tidak’ lagi.Masih banyak benar ‘ tidak’nya.

Dan yang malangnya, apa yang aku ceritakan ini berlaku kebanyakannya pada masyarakt luar bandar. Orang Melayu. ‘Adik-beradik’ aku yang berada di seluruh Malaysia. Aku tak kata yang ‘tak berapa cerdik ni terdiri dari orang kampung semata-mata. Orang Melayu yang tinggal di bandar pun ramai juga yang berkeadaan begitu.

Mungkin ramai yang marah dengan kenyataan aku ni. Taka pa lah. Marah-marah le. Aku tak peduli. Asalkan aku cakap perkara yang betul. Semuanya benar belaka. Tidak ada sebab yang aku terpaksa menipu dalam hal ini. Bukan ada siapa yang mengupah aku untuk menipu. Mungkin jikalau ada orang yang mahu bagi aku RM 1 Juta untuk menipu, mungkin aku setuju dan berbuat begitu. Mungkin!. Itu pun sekiranya aku dah hilang akal, lupa kepada pesan arwah mak bapak, sudah lupa yang esok lusa aku akan mati, sudah tidak peduli ajaran Pak Haji Sulaiman, guru agamaku masa aku kecil-kecil dulu.

Masih ramai rakyat yang tidak begitu faham tentang konsep negara, pemerintahan dan kepartian. Sebagai misalan,

·      Masih ramai yang merasakan mereka terhutang budi kepada kerajaan sekarang kerana memberikan mereka berbagai bantuan, pertolongan. Betul le. Tetapi ada pula pihak yang memutar-belitkan dengan mengatakan yang BN yang mengeluarkan bantuan itu. Hanya BN yang mampu berbuat begitu. Mungkin betul. Mungkin tidak. Mungkin jikalau pembangkang ( sekarang ) membentuk kerajaan, mungkin akan berbuat demikian juga. Pada hakikatnya wang dan bantuan itu bukan wang BN. Itu adalah wang kerajaan. Wang rakyat yang dikutip daripada cukai yang dikenakan kepada rakyat. Ini yang tidak difahami oleh sebahgian masyarakat di Malaysia.

·      Ada dikalangan pegawai kerajaan, pasukan keselamatan tidak faham bahawa taat setia mereka adalah kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung. Khidmat mereka adalah kepada kerajaan yang memerintah. Kerajaan yang memerintah kini adalah Barisan Nasional. Dan sekiranya dalam pilihan raya ke 13 nanti, Barisan Nasional kalah kepada Pakatan Rakyat, maka kerajaan yang memerintah pada ketika itu adalah kerajaan Pakatan Rakyat. Dan para pegawai kerajaan dan pasukan keselamatan akan bekerja untuk kerajaan Pakatan Rakyat. Hal ini perlu jelas kepada pihak yang berkenaan. Mereka bukan berkhidmat kepada parti  tetapi khidmat mereka adalah kepada rakyat.

·      Begitu juga dengan alat penyiaran yang dimiliki oleh kerajaan. Sepatutnya mereka berkhidmat untuk rakyat terbanyak, bukan kepada parti yang memerintah. Aku masih ingat pada keadaan tahun-tahun 50an, 60an, 70an dulu di mana seingat aku le, alat penyiaran kerajaan tidak disalahgunakan  oleh parti yang memerintah. Pada ketika itu alat penyiaran kerajaan betul-betul menepati erti kata sebenarnya. Berkhidmat untuk rakyat.

Yang menyedihkan aku masih ada lagi pihak-pihak tertentu yang memutar-belitkan fakta. Dengan kata lain ‘ menipu’ rakyat yang kurang arif, khususnya rakyat di kawasan luar bandar. Memperkatakan sesuatu fakta yang sememangnya tidak betul dan tepat. Dan yang paling parah lagi ialah ada pihak-pihak itu tidak segan silu memfitnah dan memburuk-burukkan pemimpin. Apakah mereka sudah hilang pertimbangan keagamaan mereka. Atau apakah mereka tidak diajar supaya jangan bersikap demikian oleh ibu bapa mereka..Aku tak faham.

Dan rakyat semestinya tahu dan faham bahawa parti mana yang memenangi pilihan raya yang ke 13 nanti mesti mematuhi Perlembagaan Malaysia. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 telah ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu dan British pada 15 Ogos 1957. Antara isi-isi penting yang perlu difahami oleh rakyat ialah,

·      Institusi  Raja dijadikan Raja Berperlembagaan pada peringkat negeri dan negara.
·      Kedudukan istemewa orang Melayu dikekalkan
·      Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
·      Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
·      Tanah Simpanan Melayu dikekalkan

Dan banyak lagi peruntukan –peruntkan lain yang terdapat dalam Perjanjian Perskutuan itu.

Walau parti mana yang memenangi pilihan raya akan datang, perkara di atas tak boleh diubah. Dah termaktub. Semua bangsa dah setuju. Dah elok. Kemas. Dan yang pentingnya sudah teruji buat beberapa lama, semenjak 1957.


Abuhassanadam
18 Februari 2013


1 comment:

  1. Sir... I stumbled upon your blog and I enjoyed your writings.. I have read all your posts and it is inspiring and knowledgeable. I am a Malay in my late 30s and I feel your writings suits me well.
    Please do continue writing...

    ReplyDelete