‘ORANG
POLITIK’ TAK PERLU CAMPUR HAL PENDIDIKAN
Gesaan yang disuarakan oleh YB DS Mustafa Mohamed
selaku Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri agar sistem pendidikan di
Malaysia perlu di ‘overhaul’ dengan segera agar para graduan yang ‘dikeluarkan’
sesuai dengan keperluan dan kehendak industri yang berkembang di Malaysia.
Maknanya kurikulum di pusat-pusat pengajian tinggi mesti selari dengan kehendak
pekerjaan yang ditawarkan dalam pasaran. Maknanya dasar yang perlu dilaksanakan
ialah ‘ curriculum for relevance’
Isu sedemikian telah begitu lama disuarakan oleh
golongan bijak pandai dalam selok belok pendidikan. Namun masalah yang wujud di
Malaysia ialah golongan yang melaksanakan segala perancangan pendidikan adalah
‘orang politik’. Yang aku maksudkan ialah tokoh pendidikan yang berkepentingan
politik. Dengan sebab itulah segala perancangan yang dilakukan seolah-olah
sebagai ‘Melepaskan batuk ditangga’ saja. Seolah-olah segala tindak tanduk para
perancang pendidikan negara sentiasa ‘ditunjuk’ oleh golongan politik negara (
yang bertindak seolah-olah serba tahu tentang hal pendidikan negara) .
Ternampak semacam begitu……
Kedudukan Malaysia dalam PISA (Program for International
Student Assessment) yang
merupakan ujian untuk menguji kebolehan pelajar-pelajar yang berumur sekitar 15
dan 16 tahun dikalangan negara-negara OECD (Organization for Economic
Coperation and Development) dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan
Pembacaan, telah meletakkan negara kita hampir tercorot. Sedangkan negara-negara
Asia seperti Shanghai, Hong Kong, Singapore, Japan, Korea Selatan telah begitu
maju dari segi pencapaian mereka dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan
Pembacaan. Malah telah dikatakan bahawa pencapaian pelajar-pelajar di
negara-negara Asia berkenaan adalah tiga tahun terkehadapan berbanding dengan
negara-negara lain yang mundur termasuklah Malaysia. Maknanya negara kita
terkebelakang lima tahun berbanding dengan negara-negara yang menduduki tempat
yang ke 20 teratas.
Apakah ini bukan mundur namanya?
Apakah masih kita mahu mendabik dada mengatakan
bahawa sistem pendidikan di negara kita adalah antara yang termaju didunia?
Aku rasa banyak perubahan (‘Overhaul’ mengikut kata
DS Mustafa Mohamed) yang perlu dilakukan. ‘Blue-print’ pendidikan sudah
diketengahkan. Baguslah tu. Tetapi persoalan yang berhadapan dihadapan kita
ialah bahawa setakat ‘Blue-print’ tidak akan membawa kita ke mana-mana. Memang
nampak cukup hebat di atas kertas tetapi apabila sampai ke peringkat
implimentasinya maka akan diketemukan dengan berbagai masalah.
Satu perkara yang agak unik yang berlaku dalam sistem
pendidikan di negara kita ialah penglibatan orang politik dalam hal-hal
pendidikan. University telah dijadikan pentas untuk orang politik berpencak dan
menunjukkan kehebatan masing-masing. ‘Orang politik’ diberikan peranan untuk
mengetuai institusi pendidikan di negara ini. Yang aku maksudkan ialah ramainya
golongan pengajar di university yang berminat dalam hal berkaitan dengan
politik sehinggakan seolah-olah segala tindakan mereka di university seharusnya
berbau politik.
Kadang-kadang pihak pentadbir university sudah
‘melebihi sudu dari kuah’. Maknanya sudah melampau batas-batas dan peraturan
yang dikenakan oleh pihak pemerintah. Disebabkan oleh adanya perasaan untuk ‘menyenangkan
hati’ pihak kerajaan maka sudah terdapat pihak pentadbir di university yang
melakukan tindakan-tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang yang
bergelar pendidik.
Keadaan sedemikian tidak pula berlaku di
negara-negara maju seperti Singapura dan Taiwan. Tidak pula terdapat ‘orang
politik’ yang menjadi peneraju sesebuah universiti. Mungkin keadaan sebagaimana
yang berlaku di Malaysia itu hanya berlaku di negara-negara yang ‘sama waktu’
dengan negara kita.Tegasnya yang sentiasa bimbang dengan pergerakan mahasiswa
dan yang sentiasa mahu mengawal
segala kegiatan para mahsiswa. Dan kesannya telah menjadikan para mahsiswa kita
agak terkebelakang berbanding dengan negara-negara yang memberikan kebebasan
(dalam hal yang berkaitan dengan kemajuan bangsa dan negara) yang
seluas-luasnya kepada mahsiswa mereka.
Sudah sampai masanya isu pendidikan menjadi agenda
utama negara menjelangnya fajar 2014. Isu pendidikan bukan lagi isu remeh temah
yang boleh diperkotak-katikkan. Isu pendidikan membabitkan isu marwah negara.
Maju mundurnya negara ini bergantung kuat kepada kemajuan pendidikan kita. Dan
sudah tentu masalah pendidikan hendaklah ditangani oleh golongan pendidik yang
amat tahu selok belok mengenai pendidikan negara.
Bukan ‘orang politik’……….
abuhassanadam
London
16 Disember 2013
No comments:
Post a Comment