PMR
–KEPUTUSAN CEMERLANG YANG DIPERSOALKAN
Sekali-kali aku tidak memperkecilkan kemampuan
anak-anak kita yang telah mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan samada
UPSR, PMR, SPM atau STPM. Dan sekalung tahniah kepada para ibu bapa yang telah
bersungguh-sungguh mengambil berat tentang pendidikan anak-anak sehinggakan
anak-anak mereka dapat mencapai kejayaan yang cemerlang.
Yang aku hendak persoalkan ialah mengenai
‘kecemerlangan ‘ yang diperolehi oleh anak-anak itu. Apakah kecemerlangan itu
menepati erti kata yang sebenar-benarnya bahawa anak-anak itu sememangnya
cemerlang walau diukur dari segi mana pun ataupun hanya ‘cemerlang’ yang
‘direka-cipta’. Dalam bahasa yang mudahnya apakah cemerlang yang diperolehi itu
hanya bagi negara Malaysia sahaja dan tidak setaraf dengan konsep cemerlang
bagi negara-negara lain?
Tentu ada yang mempertikaikan kenyataan sedemikian.
Tidak apa. Seingat akulah, pada zaman dulu-dulu (
zaman aku bersekolah dulu) begitu
sukar sekali untuk mencapai keputusan cemerlang sebagaimana yang diperolehi
oleh anak-anak zaman ini. Kadang-kadang aku terfikir pula. Apakah anak-anak
pada zaman dulu ‘bodoh-bodoh’ belaka sehinggakan tidak mencapai kejayaan
cemerlang seperti anak-anak sekarang. Jawapannya tentu tidak mungkin begitu.
Seingat akulah, untuk mendapatkan satu ‘distinction’
dalam sesuatu peperiksaan ( Lower Ceritificate of Education (LCE) atau Malaysia
Certificate of Education (MCE) – Senior Cambrige ) misalnya, bukanlah sesuatu
yang mudah sepertimana yang dialami oleh pelajar-pelajar kini. Dengan sebab
itulah sekiranya memperolehi keputusan Gred 2 sudah merupakan satu pencapaian
yang cukup baik pada ketika itu. Sudah boleh sembelih kambing……( makna sudak
boleh buat khenduri kesyukuran)
Itu baru Gred 2. Apatah lagi sekiranya dapat
keputusan Gred 1. Memang tidak ramai (anak Melayu) yang memperolehi keputusan
Gred 1. Boleh dikira dengan jari. Dan sememangnya yang berotak ‘geliga’ (
gelaran yang diberikan oleh orang kampung pada ketika itu) sahaja yang boleh
mendapat keputusan sedemikian. Dan hampir tidak kedengaran adanya anak Melayu
di sesebuah daerah itu yang mendapat keputusan ‘ straight As’. Jauh panggang
dari api. Kebanyakannya hanya mendapat Gred 2 dan Gred 3. Dan yang
menghairanakan juga ialah bahawa golongan ‘mediocre’ itulah yang berjaya
memasuki university dan mendapat keptusan cemerlang dan menjadi graduan berguna
kepada negara.
Berbanding dengan keadaan zaman sekarang, terlalu
ramai pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang ‘straight As’ dan
begitu ramai juga yang berjaya memasuki university dan kolej dan tentulah
begitu ramai juga graduan yang mencari pekerjaan. Tetapi malangnya timbul pula
suara-suara sumbang yang mengatakan bahawa graduan yang dilahirkan tidak dapat
dterima oleh kebanyakan syarikat disebabkan tidak dapat memenuhi kehendak
sesuatu syarikat itu.
Tentulah timbul persolan pula. Apakah ramai yang
mendapat ‘straight As’ dalam peperiksaan SPM itu akhirnya tidak dapat diterima
untuk bertugas disyarikat-syarikat swasta tertentu. Kerajaan tentunya sudah ada
statistik yang menggambarkan keadaan sedemikian. Dan yang perlu kita tahu juga
ialah berapa ramaikan graduan Melayu yang menerima nasib sebegini.
Satu perkara lagi yang merunsingkan kita ialah
apabila keluar laporan PISA (Program for International
Student Assessment ) adalah
ujian untuk menguji kebolehan pelajar-pelajar yang berumur sekitar 15 dan 16
tahun dikalangan negara-negara OECD (Organization for Economic Coperation and
Development) dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan.
Laporan itu
jelas menunjukkan bahawa
negara kita Malaysia berada pada kedudukan yang hampir tercorot
berbanding dengan negara-negara Asia lain seperti China (Shanghai), Hong Kong,
Singapore, Japan, Korea Selatan yang telah menunjukkan keadaan yang begitu maju
dari segi pencapaian mereka dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan
Pembacaan. Malah telah dikatakan bahawa pencapaian pelajar-pelajar di
negara-negara Asia berkenaan adalah tiga tahun terkehadapan berbanding dengan
negara-negara lain yang mundur termasuklah Malaysia. Maknanya negara kita
terkebelakang lima tahun berbanding dengan negara-negara yang menduduki tempat
yang ke 20 teratas.
Bagaimanakah agaknya kita mahu mentafsirkan keadaan
laporan PISA ini dengan pencapaian ‘cemerlang’ yang telah kita capai dalam
peperiksaan PMR yang baru sahaja diumumkan itu? Apakah kita masih lagi mahu
‘syok’ sendiri dan masih mahu menganggap diri kita sebagai ‘jaguh kampung’
untuk menjadi ‘bahan ketawa’ negara-negara lain.
Tentulah ‘pahit’ dan ‘perit’ untuk kita ‘telan’ keadaan
itu. Namun itulah hakikatnya. Sekiranya kita katakan kita berjaya dengan
cemerlang tentulah dipersoalkan pula kecemerlangan dari segi apa? Apakah ukuran
yang kita gunakan. Dan kononnya kita mahu ‘bersepak-terajang’ di arena
antarabangsa dan kita mahu anak-anak kita berpandangan secara global. Tetapi
apakah kita sudah siap sedia menghadapi keadaan sedemikian?
Yang paling membimbangkan kita juga ialah takut-takut
adanya pelajar-pelajar kita yang sudah mula tidak ‘menghormati’ keputusan yang
diperolehi oleh mereka. Dan kesan yang amat buruk lagi ialah apabila keputusan
peperiksaan sudah tidak diyakini oleh ibu bapa yang terdiri dari golongan
berada di negara ini yang berkemungkinan mereka mencari jalan keluar dari
sistem peperiksaan negara.
Keadaan ini tentunya amat menggerunkan. Apakah pihak
berkuasa belum terfikir akan berlakunya keadaan sedemikian?
abuhasssanadam
London
22 Disember 2013
No comments:
Post a Comment