Thursday, September 1, 2016

SAMPAI BILA ORANG MELAYU DIANGGAP SEBAGAI BANGSA YANG TENGIN, TOLOL, BODOH….

            Sudah jemu aku membaca kisah kebodohan Pak Pandir. Jelak juga aku membaca kisah Pak Kaduk yang tengin dan tidak boleh berfikir dengan waras. Sudah agak meluat juga aku membaca kisah angan-angan Mat Jenin dan Pak Belalang.

            Orang Melayu sampai kini terus terhibur dengan cerita-cerita jenaka begitu. Terbahak-bahak ketawa orang Melayu mendengar cerita sedemikian. Dan kini orang Melayu terus ketawa apabila menonton ‘Raja Lawak’ di TV. Perwakilan Persidangan Agung UMNO juga akan terbahak-bahak ketawa apabila ‘dihiburkan’ oleh para perwakilan yang berucap. Dalam majlis agama juga, orang Melayu akan terbahak-bahak ketawa apabila si penceramah menyelitkan cerita jenaka dalam ceramah agamanya.

            Tidak ada cerita yang melucukan bermakna ceramah berkenaan tidak berkesan. Tidak ada cerita seks bermakna ceramah agama itu tidak efektif. Orang Melayu suka keadaan sedemikian.

            Semenjak dari zaman datuk nenek aku, inilah rupa perangai orang Melayu. Sampailah ke zaman global, kurun ke 21, orang Melayu kebanyakannya tidak banyak berubah. Takuk itu jugalah sedangkan orang lain sudah meluru ke hadapan. Maju. Bangsa Melayu masih bangang, pandir, tolol dan boleh diperbodohkan.

            Dan  malangnya pula yang memperbodohkan orang Melayu itu ialah pemimpin yang berbangsa Melayu yang rasuah, tidak berhati perut dan yang sentiasa memikirkan diri sendiri. Bukan Cina yang menindas dan memperbodohkan orang Melayu di negara ini tetapi pemimpin Melayu itu sendiri.

            Sampai bilalah agaknya orang Melayu ( termasuk aku ) akan ditindas sebegini oleh pemimpin yang rasuah dan yang tidak 'berhati perut'.

abuhassanadam

1 September 2016

No comments:

Post a Comment