HEBATNYA
INTERNET !!
Dunia sudah
berubah. Semua orang tahu.Dulu apabila Franklin D. Roosevelt bertanding untuk
memenangi jawatan presiden USA, beliau menggunakan radio. Apabila sampai ke
zaman John F. Kennedy dia mengharapkan kepada siaran Telivision sebagai alat
untuk dia berkempen. Dan apabila sampai ke zaman Barack Obama bertanding
jawatan berkenaan, dia sudah hampir-hampir meninggalkan radio dan TV kerana dia
merasakan sosial media lah yang akan lebih berpengaruh dan meletakkan dia
semula di Rumah Putih. Rupa-rupanya jangkaannya tepat. Sosial medialah
jawabnya.
Di Malaysia
aku nampak masih ramai yang ‘menghina’ sosial media. Rmai yang mengatakan
pengamal media ini sentiasa memfitnah, mebuat berita yang diada-adakan. Dan
yang membeuat celaan itu ialah yang tidak tahu menggunakan internet, facenook
atau blog dengan berkesan. Lantas dituduh dengan berbagai-bagai tuduhan. Ibarat
peribahasa Melayu mengatakan, tidak tahu menari dituduhnya lantai jongkang
jongkit.Tidak menjadi ‘kudis’ bagi media ini. Soalnya media sosial ini tetap
berpengaruh. Anak muda menganggapnya sebagai rakan karib yang mesti didekati
selalu. Twitter, Facebook, You Tube adalah alat yang memberikan nafas kepada
anak muda dan orang tua juga ( yang mengikuti perkembangan zaman ).
Masyarakat
dunia sudah mengakui tentang pengaruh yang boleh dilakukan oleh sosial media.
Obama telah mencuba menggunakan sosial media sepenuhnya dan berjaya. ‘Rukun’
yang pertama dalam ‘sosial media marketing’ ialah ‘memasarkan barangan’
yang kita ada dan yang hendak dijual. Antara tindakan yang perlu dilakukan
ialah dengan menjadi blogger yang aktif dan melibatkan diri dalam twitter dan
facebook. Obama misalnya mempunyai 1.5 million pengikut di Facebooknya dan
memiliki 45,000 pengikut di twitternya. Dengan demikian apa saja kempen yang
dijalankannya akan menjalar seperti ‘ hutan yang terbakar’ membakar hati dan
perasaan pengikutnya.
Inilah yang
disebutkan media baru atau new media. Malaysia tidak terlambat dalam mengikuti
arus ini. Anak muda terutama yang sedang menuntut di pusat-pusat pengajaian
tinggi tidak ketinggalan. Malah anak-anak di bangku sekolah rendah juga tidak
ketinggalan zaman. Yang agak terlewat dan ‘ terlepas keretapi’ adalah ‘ orang
tua’ yang masih mahu mempertahankan cara lama dan tidak sedar bahawa dunia
sedang bergerak dengan terlalu cepat. Dan yang agak malang ialah setengah ahli
politik yang tidak sedar kewujudan media seperti ini, sedangkan media baru ini
merupakan senjata yang sepatutnya digunakan sepenuhnya oleh golongan ini untuk
mempengaruhi pengundi atau pengikutnya.
Memang betul
ada pengamal media baru yang menyalahgunakan media berkenaan dengan
melaporkan berita yang tidak tepat. Dengan lain perkataan memalsukan berita.
Ada juga pengamal media atau blogger yang menjadi ‘spin-doctor’ memutarbelitkan
sesuatu berita demi kepentingan pihak-pihak tertentu yang diwakilinya. Dengan
ringkasnya ada pengamal media baru yang menjadi penulis upahan.
Itu perkara
biasa. Dan kebiasaannya ‘nyawa’ penulis-penulis yang sedemikian tidak lama.
Tidak boleh bertahan sebab pembaca kini adalah pembaca bijak. Terpelajar. Dan
ramai yang sudah lulus universiti. Boleh berfikir. Dengan demikian sudah boleh
membezakan antara yang betul dengan yang salah. Justeru sekiranya apa yang
dilaporkan oleh akhbar atau radio atau TV sesuatu berita yang tidak tepat akan
cepat-cepat disangkal oleh saluran media baru. Dan yang anihnya belum pun
sempat seseorang pembaca berita TV menghabiskan ceritanya, isu yang
diperkatakan sudah menjalar ke seluruh dunia. Seluruh alam!
Begitulah
hebatnya media baru.
Peribahasa
Melayu ada mengatakan ‘ sekali air bah sekali pantai berubah’. Dan kini
perubahan ini sedang berlaku. Dan yang paling ketara perubahannya ialah dalam
PRU 13 ini. Kita sudah dapat melihat dengan mata kepala kita tentang bagaimana
sosial media berperanan mengeledah suasana politik yang sememangnya
tegang dan mencabar ini. Calon-calon yang bertanding dalam PRU 13 mahu tidak
mahu mesti menggunakan media baru ini. Samada calon itu sendiri yang
mengendalikan facebooknya, blognya atau dia akan mengupah orang lain untuk
mengendalikannya. Media baru pasti digunakan
Dapat aku
rasakan, walaupun PRU 13 adalah merupakan pertembungan antara parti-parti
politik yang bertanding tetapi sebenarnya kali ini adalah pertembungan antara
media tradisional dan media baru. Kita akan sama-sama melihatnya yang mana satu
lebih berpengaruh dari yang lain. Tetapi satu hakikat yang tidak dapat
dinafikan ialah antara faktor yang memenangkan Obama dalam pilihanraya presiden
Amerika adalah disebabkan oleh keberkesanan penggunaan media baru.
Bagaimana berita dapat meresap dengan
cepat dan mempengaruhi pengundi dengan berkesan.
Abuhassanadam
26 April 2013
No comments:
Post a Comment