Tuesday, May 28, 2013

'PARLIMEN TERGANTUNG' DI MALAYSIA

‘PARLIMEN TERGANTUNG’  DI MALAYSIA

Jikalau nak diterjemahkan secara ‘literal’nya ialah ‘Hung parliament’. Orang Perak kata ‘ parlimen terkonting-terkonting’. Tafsiran Wikipedia mengenai  ‘Hung Parliament’ ialah,

            “ In a two-party parliamentary system of government, a hung parliament occurs when neither major political party ( or bloc of allied parties) has an absolute majority of seats in the parliament………Most genearl elections in a two-party system will result in one party having an absolute majority and thus quickly forming  a new government:  a’hung parliament’ is an exception to this pattern, and may be considered anomalous or undesirable. One or both main parties may seek to form a coalition government with smaller third parties, or a minority government relying on confidence and supply support from third parties or independents. If these effort fail, a dissolution of parliament and a fresh election may be the last resort”

Ini yang berlaku di negara kita sekarang ekoran daripada PRU 13 yang baru kita adakan. ‘Hung Parliament”. Maksudnya,

·      Parti BN-UMNO  memperolehi 133 kerusi sahaja daripada 222 kerusi parilmen Malaysia yang dipertandingkan. Tak dapat majority. Sepatutnya BN-UMNO mesti memperolehi sekurang-kurangnya 148 kerusi. Baru dikatakan majority 2/3. Baru boleh memerintah dengan berkesa. Parti Pakatan Rakyat memperolehi 83 kerusi.
·      Keadaan ini dianggap janggal dan tidak diingini. Sebabnya apabila sebuah kerajaan itu tidak memperolehi majority 2/3 di parlimen, banyak perkara tidak dapat dilakukan. Misalnya untuk meminda perlembagaan memerlukan kelulusan 2/3 ahli parlimen. Kadang-kadang ada juga masanya perlembagaan perlu kepada pindaan. Dalam bahasa yang mudahnya ialah ‘ banyak kerja tak menjadi sekiranya tak dapat 2/3’
·      Dalam keadaan sebeginilah memerlukan parti politik yang bertanding bergabung antara satu sama lain supaya pemerintahan dapat dijalankan dengan berkesan
·      Sekiranya usaha penggabungan parti-parti politik itu gagal maka langkah akhir yang patut dilakukan ialah pembubaran parlimen. Di Britai pernah berlaku keadaan sebegini. Pada tahun 1974.

Tambah ‘merunsingkan’ kerajaan BN-UMNO kini ialah masalah undi popular. Parti UMNO-BN hanya mendapat 5, 237, 699 ( 47.38%) sedangkan Pakatan Rakyat memperolehi 5,623,984 undi ( 50.87%). Maknanya,

·      Walaupun parti UMNO-BN memerintah negara Malaysia kini, majority rakyat Malaysia kini memilih parti Pakatan Rakyat (PAS,DAP, PKR)  berbanding dengan UMNO-BN.
·      50.87% rakyat Malaysia memilih Pakatan Rakyat dan hanya 47.38% mengundi BN-UMNO

Sebenarnya apa yang berlaku di Malaysia kini yang berkaitan dengan PRU 13 telah pun berlaku di United Kingdom. Hampir sama keadaanya. Dalam PRU pada 6 Mei 2010 itu, party Conservative tidak mendapat majority 2/3. Hanya mendapat ‘simple majority’. Party Conservative mendapat kemenangan simple majority. Mereka mendapat 306 kerusi parliament. Sedangkan untuk mendapatkan 2/3 majority Conservative memerlukan  326 kerusi.

Keadaannya sama seperti di Malaysia kini. ‘Hung Parliament’. Maknanya untuk mendapatkan sebuah kerajaan yang boleh mentadbirkan negara yang berkesan, kerajaan campuran adalah amat perlu. Lantas parti Conservative telah bersetuju untuk menubuhkan kerajaan bersama-sama dengan parti Liberal Democrats. Kali pertama dalam masa selepas 70 tahun, Britain bergerak ke arah itu – kerajaan campuran. David Cameron dipilih dilantik menjadi Perdana Menteri Britain dan wakil rakyat dari Parti Liberal Demokrat mendapat juga jawatan-jawatan sebagai menteri kabinet. Nick Clegg telah diserahkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Apakah tindakan menubuhkan kerajaan campuran sepertimana yang dilakukan oleh Britain itu boleh dilaksanakan di Malaysia?

Pemimpin negara Britain sanggup melakukan perkara itu disebabkan memikirkan kesejahteraan dan kebajikan rakyat Britain sendiri. Amat susah bagi sebuah kerajaan yang tidak mendapat sokongan majoriti rakyat untuk meneruskan dasar dan pentadbiran yang berkesan. Ini yang telah dapat dilihat oleh David Cmeron, ketua Party Conservative. Walaupun dia sedar keadaan yang dihadapinya itu adalah seperti, ‘ditelan mati memak diluah mati bapak’ maka keputusan yang diambilnya itu adalah merupakan satu tindakan yang berani. Untuk kepentingan rakyat Britain. Namun begitu tidak dapat dipastikan juga untuk berapa lama boleh bertahan.

‘Hung Parliament’ telah pun berlaku di Britain pada Februari 1974 apabila keputusan PRU menunjukkan yang Parti Buruh mendapat 301 kerusi, Conservative mendapat 297 kerusi dan Liberals mendapat 14 kerusi. Edward Heath dari Parti Conservative cuba mendapatkan sokongan daripada parti Liberal. Beberapa rundingan dijalankan namun tidak mendatangkan hasil. Akhirnya Heath mengalah dan Harold Wilson dari parti  Buruh menubuhkan kerajaan yang mendapat simple mojority.

Kerajaan Wilson hanya boleh ‘bernafas’ di Britain hanya selama tujuh bulan sahaja. Berbagai perkara buruk berlaku yang menyebabkan wilson tidak boleh mengawal keadaan, terutama yang berkaitan dengan keadaan ekonomi Britain yang terus menerus merudum. Pada bulan Oktober 1974, Britain sekali lagi mengadakan pilihanraya. Keputusan pada kali ini juga tidak menampakkan sesuatu yang memberangsangkan. Dan Great Britain terus menerus dalam keadaan yang tidak stabil sehinggalah munculnya Margaret Thatcher pada tahun 1983 yang menjadi Perdana Britain dari parti Conservative.

Apakah negara Malaysia juga akan menempuh nasib yang sama sepertimana yang dialami oleh Great Britain pada tahun-tahun 1970an apabila kerajaan BN-UMNO yang memerintah kini tidak mendapat sokongan majority rakyat.

Jangan tanya aku. Aku pun tak tahu nak menjawabnya. Tanyalah pemimpin-pemimpin kita yang bijak pandai itu……

Abuhassanadam

28 Mei 2013

No comments:

Post a Comment